مستند «ملاقات باداعش» از زاویهای متفاوت به داعش میپردازد. مستندساز خود رابه عنوان حامیان و طرفداران داعش معرفی کرده و در جمع آنها حاضر می شود و با اجازه خود آنها از برخی عملیات ها و جلسات و مجازات های آنها تصویر برداری میکند.
مستند «ملاقات باداعش» از زاویهای متفاوت به داعش میپردازد. مستندساز خود رابه عنوان حامیان و طرفداران داعش معرفی کرده و در جمع آنها حاضر می شود و با اجازه خود آنها از برخی عملیات ها و جلسات و مجازات های آنها تصویر برداری میکند.
اين روزها كه خبرهاي متفاوتي از جنايت وهابيها در كشورهاي مختلف به گوش ميرسد، آشنا شدن با برخي ويژگيهاي اين قوم خالي از لطف نيست. مخصوصاً اگر اين آشنايي در قالب خواندن برشي از زندگي يك مولوي وهابي باشد كه البته حالا يك شيعه تمام عيار است.
«سلمان حدادي» يك مولوي وهابي بود؛ كسي كه خودش ميگويد بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فرد سني مذهب را وهابي كرده است. اما يك بار نشستن در مجلس عزاي سيدالشهدا(ع) كار را بجايي ميرساند كه همان مبلغ وهابي شيعه شود و در اين مسير سختيهايي ببيند كه تحمل يكي از آنها براي ما قابل تصور نيست. خواندن زندگينامه سلمان حدادي را از دست ندهيد.برای دیدن و دانلود کلیپ و داستان تکان دهنده این شیعه واقعی به ادامه مطلب تشریف بیارید
امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد رشد و گسترش افراطگرایی میان مسلمانان هستیم، آنگونه که این پدیده خطرناک به مانعی جدی در راه رشد و تعالی امت اسلامی تبدیلشده و تنشهای بسیاری را در میان مسلمانان پدید آورده است. در این میان، متأسفانه دشمنان اسلام نیز از این فرصت بهترین استفاده را نمودهاند و با تقویت و هدایت افراطگرایی در میان مسلمانان در تلاشاند تا استعلای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی خویش بر مسلمین را بیش از پیش نمایند.
از همین رو شاید بتوان یکی از ضروریترین اقدامات فرهنگی و مذهبی را مقابله با افراطگرایی دانست. اما با این حال هرگونه اقدام در جهت مقابله با افراطگرایی مستلزم شناخت کامل افکار مرتبط با آن است؛ زیرا از این رهگذر است که میتوانیم با بصیرت لازم ضمن رویگردانی از افراطگری، مردم را از این ورطهی خطرناک باز داریم.
نکته مهم دیگر اینکه اگرچه به نظر میرسد افراطگرایی در میان شیعیان و اهلسنت دارای خواستگاههای متفاوتی بوده و این دو در تقابلی جدی با یکدیگر هستند، ولی اگر بررسی کاملی میان جریان افراطگرای اهلسنت - که عامهی مردم آن را به نام وهابیت میشناسند - و جریانهای تندرو و افراطگرای شیعه داشته باشیم، وجوه اشتراک فراوانی را میان این دو گروه مییابیم که میتواند ما را به الگوی مشترکی در جهت مقابله با آنها برساند.
البته این وجوه مشترک تنها اختصاص به اشتراکات رفتاری این جریانها ندارد، بلکه وهابیون و افراطگرایان شیعه بینش و نگاه مشترکی به بعضی از گزارههای دینی نیز دارند.
در ادامه به بررسی تعدادی از وجوه مشترک این دو جریان خواهیم پرداخت.
بــــقــــیــــه در ادامــــه مــــطــــلــــب
اهل سنت به چهار شاخه اصلی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی تقسیم میشوند که به مرور زمان برخی از این شاخه ها به دهها زیرشاخه تقسیم شده و هر کدام برای خود به مسلکی جداگانه با عقایدی خاص تبدیل شدند. وهابیت نیز یکی از فرقههایی است که خود را منتسب به حنبلیها میدانند؛ بدین معنی که وهابیت بسیاری از اعتقادات خود را از احمد بن حنبل و آراء و عقاید وی گرفتهاند. با این حال بسیاری از علمای حنبلی نیز وهابیت را فرقهای جدا از خود قلمداد کرده و از نزدیکی به آن خود را مبرا کردهاند.
احمدبن حنبل، موسس و بانی فرقه حنبلی و از رهبران فکری اصحاب حدیث به شمار میآید که در ربیع الاول 164ه.ق در بغداد بدنیا آمد. وی نه تنها طریقه اصحاب حدیث را از پیشینیان به ارث برد، بلکه آن را احیا کرد و با تعالیمی که عرضه داشت، برای تنظیم مبانی فکری آنان کوشش کرد. از همین رو پس از او اصحاب حدیث بیش از هرکس به گفتهها و نوشتههای وی در تأیید افکار خویش استناد جستهاند.
احمد را باید به میانجیگری شاگردش ابن تیمیه، پیشرو مذهب وهابی و تا حدی الهامبخش نهضت مذهبی و محافظهکارانه سلفیان نامید. احمد بن حنبل فقیهی کثیرالسفر بود و در طلب علم و حدیث به شام، حجاز، یمن، کوفه و بصره سفر میکرد و احادیث بسیار گرد آورد و آنها را در مجموعهای بنام مسند ابن حنبل فراهم آورد. احمد در فقه و حدیث، استادان بسیاری داشت، به طوری که ابن خلکان وی را یکی از اصحاب و شاگردان خاص امام شافعی میداند.
بــــقــــیــــه در ادامــــه مــــطــــلــــب